Renkaisiin liittyvät onnettomuudet lisääntymässä - Ratsaa renkaasi syksyn sadekeleille!

05.09
2018

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Rengasonnettomuuksien määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan.

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kiinnittävät jälleen autoilijoiden huomiota renkaidensa syyskuntoon ensi viikolla järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa. Samalla kerätään tutkimusaineistoa kesärenkaiden kuntoseurantaa varten.

”Monilla autoilijoilla on tapana tarkastaa renkaansa vain kausivaihdon yhteydessä. Helteisen kesäkauden jälkeen renkaat saattavat sitten olla yllättävän huonossa kunnossa”, kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta uumoilee.

Rengasriskit korostuvat vaativilla keleillä

Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa (68 %) renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen.

Rengasriskit on ryhmitelty Autonrengasliiton riskianalyysissa kolmeen pääryhmään. Rengasriskeistä 47 prosenttia lukeutuu huonokuntoisiin renkaisiin, 31 prosenttia sopimattomaan rengastukseen ja 13 prosenttia vääriin rengaspaineisiin. Muiden rengasriskien osuus kaikista rengasriskeistä on kymmenisen prosenttia.

Henkilö- ja pakettiautot ovat aiheuttaneet 2000-luvulla yhteensä 3 498 kuolonkolaria, joista 496 tapausta liittyy renkaisiin. Rengasonnettomuuksissa kuoli 590 henkilöä ja vammautui vakavasti 185 henkilöä. Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin ylläpitämästä onnettomuustietorekisteristä vuosilta 2000–2016.

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla

Lintala huomauttaa, että renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä jo alhaisilla nopeuksilla. ”Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.”

Lue koko tiedote tästä.

  Takaisin uutislistaan

Yhteystiedot

Seinäjoen Rengaskeskus Oy

Päivölänkatu 32-34
60120 Seinäjoki
+358207900880+358207900880
zllagv@eratnfxrfxhf.sv

Palvelemme:
Arkisin: 8:00-17:00
Lauantaisin: Suljettu
Sunnuntaisin: Suljettu